Unit 3: KECEMERLANGAN
Pengenalan
Fokus unit ini ialah kemahiran bersoal jawab mengumpul dan mengemukakan maklumat, membaca lancar teks pelbagai laras bahasa, teks bahan sastera dengan
sebutan, intonasi, dan gaya penyampaian yang betul, mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan, memberi maksud frasa dalam ayat, menghuraikan maksud keseluruhan teks, menjelaskan pengajarannya, mengecam isi penting, dan memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca. Selain itu, murid mengecam kata seru daripada pelbagai sumber, menyenaraikan perkataan berimbuhan, kata adjektif, kata kerja transitif dan membina ayat. Murid juga mencari maksud simpulan bahasa serta menyediakan perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Objektif
Pada akhir unit ini, murid dapat:
i. sebagai maklum balas;
ii. mengenal pasti kata seru dalam ayat;
iii. membaca dan merujuk pelbagai sumber;
iv. mengecam isi-isi penting; dan
v. menyediakan perenggan dengan ayat.
Kemahiran
Mendengar dan Bertutur:
1.2 Aras 3 (i) Bersoal jawab dengan memberikan penerangan sebagai maklum balas.
3.1 Aras 1 (i) Mengumpulkan maklumat berdasarkan bahan.
3.1 Aras 1 (ii) Mengemukakan maklumat dengan menggunakan ayat yang sesuai.
3.1 Aras 2 (i) Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.
3.1 Aras 2 (ii) Menyampaikan maklumat yang diperoleh secara jelas.
5.1 Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
5.1 Aras 3 (i) Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
5.2 Aras 2 (i) Membaca lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang betul.
5.2 Aras 2 (ii) Memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca.
5.2 Aras 3 (i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi yang betul.
6.1 Aras 1 (i) Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
6.3 Aras 1 (i) Mendapatkan keterangan keseluruhan teks.
6.3 Aras 2 (i) Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
7.1 Aras 1 (i) Memberi makna perkataan dan maksud frasa dalam ayat.
7.1 Aras 3 (i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
7.1 Aras 3 (ii) Menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam teks.
8.2 Aras 2 (i) Menyediakan perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.
Sistem Bahasa
Morfologi:
- Kata berimbuhan meN-, beR-
- Kata adjektif
- Kata kerja transitif
Sintaksis:
- Ayat Tunggal dan Ayat Majmuk
- Ayat tanya tanpa kata tanya
Kosa Kata Umum:
anugerah, sijil, akhlak, bunting, rahsia, berbahaya, menghempap, tumbang, berpurapura,
bangga, bakat, ijazah, multimedia, berlangsung, muncul, menyerlah, petah,
gementar, yakin, melatih, berangan-angan, gigih, merdeka, taraf
Kosa Kata Istilah:
Anugerah Murid Cemerlang, Pertandingan Bercerita Peringkat Kebangsaan, gimnastik,Perdana Menteri, Bapa Pembangunan Negara, Maktab Melayu Kuala Kangsar, Menteri Besar
Pengisian Kurikulum
Pengetahuan Peraturan Sosiobudaya
Simpulan bahasa:
tunjuk ajar, mencari akal, menyerah diri, terhutang budi, panjang akal, membuka mulut, mengambil berat
Ilmu Pengetahuan:
- Pendidikan Moral
- Cerita Rakyat
- Sukan
- Kecemerlangan
- Tokoh
Kemahiran Bernilai Tambah
Kemahiran Berfikir:
- Mengenal pasti isi penting
- Menjana idea
- Mencirikan
- Menyusun atur
Pembelajaran Kontekstual:
Mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian murid dan masyarakat
Kecerdasan Pelbagai:
- Verbal-linguistik
- Visual-ruang
Nilai Murni dan Unsur Patriotisme/Kewarganegaraan:
Kerajinan, keberanian, kejujuran, berdikari, hemah tinggi
Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
Mendengar dan Bertutur:
1. Murid melakonkan dialog secara berkumpulan.
2. Murid menyatakan pendapat dan alasan tentang topik yang dibincangkan.
3. Murid menceritakan cerita binatang yang dipilih.
4. Murid berbincang tentang gambar dan membentangkan maklumat kepada kelas.
5. Murid menyatakan nilai murni dan perbuatan baik yang dapat dicontohi daripada cerita.
6. Murid menyebut kata kerja transitif dalam teks.
7. Murid menyatakan ciri-ciri murid cemerlang berdasarkan teks.
Membaca:
1. Murid membaca dan memahami teks.
2. Murid mencari makna perkataan berwarna dengan merujuki kamus.
3. Murid memberikan makna simpulan bahasa yang terdapat dalam cerita.
4. Murid menerangkan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
5. Murid mengecam dan menyusun isi-isi penting dalam teks.
6. Murid mengenal pasti kata seru yang terdapat dalam teks dan mencari kata seru
yang lain daripada pelbagai sumber.
7. Murid mencari maklumat penting berdasarkan soalan yang dikemukakan.
8. Murid bercerita perihal tokoh kepada rakan.
Menulis:
1. Murid menyenaraikan perkataan berimbuhan meN- yang terdapat dalam teks.
2. Murid menulis kata dasar berpandukan perkataan berimbuhan.
3. Murid menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam teks.
4. Murid membina soalan dan jawapan bagi soalan berdasarkan teks.
5. Murid menyenaraikan kata berimbuhan beR- yang terdapat dalam petikan.
6. Murid membina ayat menggunakan kata kerja transitif.
7. Murid menyusun ayat dan menulisnya dalam bentuk perenggan.
8. Murid mencari maklumat lanjut tentang tokoh melalui internet.
No comments:
Post a Comment